W piątek, 12 lutego, DB Cargo Polska i PKP Energetyka podpisały list intencyjny o rozpoczęciu współpracy w ramach programu Zielona Kolej. Jego celem jest przejście przewoźnika na zasilanie w 100% z energii odnawialnej już w 2023 roku. Transmisję na żywo z wydarzenia przeprowadził portal „Rynek Kolejowy”.
Zielona Kolej to zainicjowany i prowadzony przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK)
kompleksowy program przejścia branży kolejowej na zasilanie energią z OZE w 85% do 2030 roku (a docelowo w 100%). Zdefiniowany wspólnie przez branżę cel strategiczny ma zwiększyć konkurencyjność kolei poprzez znaczące ograniczenie śladu węglowego w łańcuchu dostaw. W ten sposób kolej weźmie udział w realizacji ogromnego wyzwania, jakim jest przeobrażanie europejskiej i polskiej gospodarki na bezemisyjną.
DB Cargo Polska zielonym przewoźnikiem już w 2023 roku
Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym z PKP Energetyka spółki podejmują się wypracowania modelu zakupu energii z OZE na cele zasilania DB Cargo Polska. Docelowo, dzięki tej współpracy już od stycznia 2022 roku połowa energii trakcyjnej dostarczanej do przewoźnika przez PKP Energetyka będzie przyjazna dla środowiska, a od stycznia 2023 roku będzie to już 100% wolumenu. Tym samym DB Cargo Polska stanie się Zielonym Przewoźnikiem zasilającym swój tabor w całości energią z OZE.
List podpisali w Warszawie: prezes DB Cargo Polska Marek Staszek, prezes PKP Energetyka Wojciech Orzech, członek zarządu DB Cargo Polska Robert Nowakowski i członek zarządu PKP Energetyka Leszek Hołda. Wydarzenie w formule online transmitował na żywo portal „Rynek Kolejowy”.
Zapis transmisji można zobaczyć tutaj.
W trosce o środowisko i przyszłość branży
– Nasi klienci coraz częściej chcą wiedzieć, jak nasze usługi przekładają się na efekt ekologiczny. To widać już dziś w zapytaniach o produkty wykorzystujące zieloną energię – mówił po podpisaniu listu prezes DB Cargo Polska Marek Staszek. – Sektor kolejowy musi pokazać, że jest liderem ekologii nie tylko statycznym, ale aktywnie poszukującym nowych rozwiązań – podkreślał.
– Dzięki przejściu na „zieloną stronę”, możemy liczyć jako kolej na dodatkowy wzrost przewozów. Szczegółowe, wielowariantowe analizy pokazują, że wzrost ten może wynieść nawet do 12%. Coraz więcej klientów mówi bowiem, że jednym z czynników wyboru środka transportu jest jego wpływ na środowisko. Dlatego trzeba aktywnie wykorzystać możliwość dekarbonizacji i wprowadzić OZE na kolej jak najszybciej, aby stała się prawdziwym, zielonym szkieletem elektromobilności – dodał prezes PKP Energetyka Wojciech Orzech.
Obaj prezesi podkreślali, że program Zielona Kolej oznacza stworzenie nowych możliwości biznesowych dla całego ekosystemu branży kolejowej. Ze strony PKP Energetyka uruchamia on impuls inwestycyjny o szacowanej wartości ok. 10 miliardów złotych, w aż 1,8 gigawata nowej mocy, w całości pochodzącej ze źródeł odnawialnych. To też szansa na pobudzenie przedsiębiorczości i budowanie nowego rynku wokół kolei.
Ekoinwestycje zapowiedział również prezes Marek Staszek; jak zaznaczył, za dwa lata DB Cargo będzie dysponowało wyłącznie nowoczesnymi lokomotywami elektrycznymi, zapewniającymi rekuperację energii hamowania. – Dzięki przejściu całej kolei w 85% na OZE, do 2030 roku zapobiegniemy wyemitowaniu około 8 milionów ton CO2. O takie rzeczy warto walczyć – podsumował prezes Wojciech Orzech.